tirsdag, november 24Slanketips, Slankekur og slankeopskrifter

Sund mad kan hurtigt blive usundt

Der findes utrolig mange faldgrupper i at spise sund mad – og uden at sætte dig ordenligt ind i tingene kan det reelt ende ud i at give den modsatte effekt end det du ønsker.

Der er nogle meget populærer råvarer som bliver brugt når du skal spise sundt og her vil vi komme ind på nogle af de mest gængse faldgrupper.

usund sund mad

Usunde salater

Salater i sig selv er sundt og godt for dig og det er den også selvom du (som mange andre) ender med at gøre den “usund”. Da rigtig mange ikke kan holde ud at spise ren salat, så kommer der lige en hel masse dressing, croutoner og andet lækkert ovenpå.

Dressing, olie, croutoner, peanuts osv. er allesammen usunde og har et utroligt højt kalorietal. Det kan derfor være frusterende at spise “sundt”, men ikke kunne se resultater fordi man ender med at få et måltid der er ligeså eller mere usundt en meget andet.

For mange nødder

Nødder har utrolig mange kalorier. Nødder er sunde da de indeholder en masse gode fibre, men spiser du for mange nødder ender du med at indtage for mange kalorier alligevel. Forsøg derfor i stedet at holde det i mindre portioner – som snacks eller ovenpå retter.

For mange frugter

Frugter er godt for dig og sundt – men! Frugt indeholder frugtsukker som øger din trang til sukker generelt. Det kan resulterer i at du får en sød tand og dermed får sværere ved at holde dig fra almindeligt sukker.

Æg til alle retter

Æg indeholder protein og er derfor manges go-to-option når de forsøger at blive sunde. Det resulterer dog desværre ofte i at det bliver det eneste de indtager der indeholder protein og dermed spiser det flere gange om dagen. Æg er godt, men ikke i for store mængder. Forsøg derfor at variere din kost og kun spis æg en enkelt gang om dagen.