lørdag, juli 11Slanketips, Slankekur og slankeopskrifter

Tre nemme tips til et sundere jeg

Hvad betyder det at være sund? Sundhed er en finurlig størrelse. Er det, at man er slank og ens BMI er præcist, som det bør være efter bogen? Er det, hvis man følger en bestemt kostplan, eller hvis man motionerer dagligt? Nej, heldigvis ikke. Sundhed er individuelt, og du kan være sund selvom du er tyk og tynd, høj og lav. Det vigtigste er, at du føler dig sund og godt tilpas i præcist den krop, du har været heldig at få.

Hvis du alligevel ønsker at stramme lidt op inden sommerferien eller få det sidste kickstart for at komme i gang, så kan du nemt og hurtigt ændre et par få vaner, der kan vise sig at have stor effekt på den lange bane.

sund krop

Få rørt dig dagligt

Vi har hørt den før, og nu kommer den igen; få rørt dig. Dagligt. Du behøver ikke løbe 10 kilometer eller gå i fitness centeret flere gange ugentligt for at være sund. Hvis du ændrer nogle små vaner, bliver det hurtigt til meget. Er du vant til at tage bilen eller bussen på arbejde, så kan du måske begynde at cykle? Er der for langt, så du ikke kan cykle hver vej, så kan du cykle den ene vej, lade cyklen stå til næste dag, tage bussen hjem og bussen på arbejde dagen efter. Du kan også gå de famøse 10.000 skridt om dagen.

10.000 skridt om dagen

For os, der sidder på kontorer, er den svær at nå, men du bør alligevel prøve. Ved du med sikkerhed, at du ikke når op på 10.000 skridt, så start i det mindre. Start med at sæt dit daglige mål til 5.000 skridt. Din krop har godt af det, men det er faktisk ikke kun din krop, der har godt af at gå. Det har dit sind nemlig også, en hel del faktisk. Det modvirker nemlig, at man får depression og stress, hvis man går daglige ture, får lys, luft og vitaminer. Hovedet bliver luftet og du har lidt tid for dig selv, eller du kan gå en tur med familien eller en veninde.

Det er skønt, det giver dig overskud og energi, og når du har det, er din krop meget mere i balance.

kalorier

Drop de ligegyldige kalorier

Det er skønt med en is om sommeren, en kold fadøl eller et stykke hvidt brød med smør. Og du bør på ingen måde gå på en diæt, der er så stram, at du ikke onder dig selv noget som helst. Det er der ingen fremtid i, tværtimod. Hvis du dog justerer en lille smule ting i hverdagen, så bør du hurtigt kunne se forskel. Det kan være, du bruger sukker i kaffen; drop det. Erstat det med sødetabletter eller sukrin, der ikke indeholder kalorier. Eller se om du helt kan undvære det og lære at drikke den sort.

Hvis du elsker is på en kold sommeraften, så er du ikke alene. Lad dig endelig få en is engang imellem, og også gerne en stor én af slagsen. Det skal man, ellers er det ikke rigtig sommer. Til gengæld kan du skære lidt ned på det daglige isforbrug, eller også kan du skifte til nogle, der ikke har ligeså mange kalorier. Både easis og hjemis har lavet is, der indeholder omkring 42 kcal pr is, og som smager helt fortrinneligt.

Det er de små ting, der tæller på daglig basis. Ligeledes kan du droppe det hvide brød og kun spise det om søndagen, hvis du elsker en god, hjemmebagt bolle med smør. Den smager faktisk bedre, hvis man kun må få den om søndagen. Der findes gode alternativer til det meste, og ellers skær ned og spis mindre af det, der gør dig usund.

en god søvn

Sov som en prinsesse

Det er faktisk ikke for sjov, det bliver kaldt skønhedssøvn. Det er nemlig utrolig vigtigt, at du får din nattesøvn, for ellers kan din krop ikke restituere nok. Et godt tip er desuden, at du bør gå i seng og stå op på ca. samme tid hver dag plus/minus en halv time.

Det gælder også i weekender og ferier. Det er bedst for din krop, hvis den får samme timers søvn og står op på samme tid hver dag. Det gælder for de fleste voksne, at 7-9 timers søvn er passende for, at din krop kommer i tilpas dyb søvn, og at du får restitueret din krop nok til, at den er klar til en ny dag.

drik vand

Andet

Derudover skal du sørge for, at din krop er hydreret. Det betyder, at du skal indtage nok vand i løbet af dagen, ellers bliver du træt, udkørt og kan blive både mere sulten og snacke usunde ting. Du kan også blive mere træt og ugidelig og du kan sågar få hovedpine grundet væskemangel. Og det er en ond spiral, for så ender du med, at du ender tilbage i det gamle.